به چه دليل افسردگي مي گيريم ؟

۱۴ بازديد

به چه دليل افسردگي مي گيريم ؟

افسردگي يك مشكل روحي و رواني است كه در سنين مختلف خود رانشان ميدهد.

اماچه چيزي باعث به وجود آمدن افسردگي درافراد ميشود؟ براي پاسخ اين سوال درادامه، با ما همراه باشيد.

افسردگي يك اختلال رواني است كه بسياردربين افراد جامعه شيوع پيدا كرده است كه فقط مختص احساس غم داشتن يا تجربه هاي بد زندگي نميشود و نياز به درمان و همچنين تشخيص زود هنگام و به موقع دارد؛ كه اگر تشخيص زود هنگام صورت بگيرد فرد با مصرف دارو و روان درماني و تغيير در روش زندگيش بهبود مي يابد؛ ولي اگر درمان صورت نگيرد و به آن اهميت داده نشود براي خود فرد و اطرافيانش پيامدهاي بدي به همراه خواهد داشت.

 

دليل بوجود آمدن افسردگي؟

اين اختلال به يك دليل خاصي بوجود نمي آيد بلكه بيشتر بخاطر ناراحتي هايي كه فرد در زندگي دارد و استرس ها وبيماري هاي جسمي ظاهرميشود يا گاهي هيچ كدام از اين موارد اتفاق نمي افتد ولي افسردگي خود را در فرد نشان ميدهد پس به گفته ي دانشمندان افسردگي با عوامل مختلف بوجود مي آيد.

 

دليل بوجود آمدن افسردگي را برايتان خواهيم گفت :.13

تروما.1

يك ضربه يا جراحت،شوك يا آسيب؛ كه براثر حادثه به بدن فرد وارد ميشود به شرطي كه اين عامل از بيرون به بدن فرد وارد شده باشد و اين آسيب از بيماري درون بدن فرد نباشد"تروما"گفته ميشود.

و اگر تروما در كودكي به فرد وارد شود به علت استرس و ترسي كه به كودك وارد شده ممكن است تغييراتي طولاني مدت در واكنش مغز او بوجود بيايد و اگر فردي تروما داشته باشد احتمال مبتلا شدنش به افسرگي بسيار زياد است.

 

ژنتيك.2

دربعضي ها اختلالات خلقي و فكر خودكشي ممكن است ريشه در ژنتيك فرد داشته باشد.

پس يكي از دلايل افزايش مبتلا به افسردگي ژنتيك ميباشد وافرادي كه زمينه ي ژنتيكي دارند ممكن است در سنين كودكي افسردگي به سراغشان بيايد.

??? درصدِ ژن‌ هاي دوقلوها باهم شباهت دارند، در حالي‌ كه فقط ??درصد احتمال مي‌رود هر دو نفرشان به افسردگي مبتلا شوند.

به غير از ژنتيك، عوامل ديگري نيز مانند"شرايط و اتفاقات زندگي"در مبتلاشدن اين افراد به افسردگي نقش دارند.

 

وضعيت متاهل بودن فرد يا وضعيت مالي و يا مكاني كه درآن زندگي ميكند عواملي هستند كه تاثير بسيار زيادي در مبتلاشدن فرد به افسردگي دارند.

اما بعضي مواقع اين خود افسردگي است كه باعث ميشود شرايط زندگي بد و نامناسب بشود.

افسردگي دركساني كه بي خانمان اند بسيار بيشتر رخ ميدهد و گاهي هم ممكن است اين خود افسردگي باشد كه باعث بي خانماني و آوارگي فرد شده است.

 

ساختار مغز.4

ساختارمغز افراد مبتلا به افسردگي با افراد معمولي بسيار متفاوت است

محققان مشاهده كردند كه؛قسمت چپ هيپوتالاموس افراد مبتلا به اختلالات عاطفي به طور متوسط 5 درصد بزرگ تر از قسمت چپ هيپوتالاموس افراد معمولي است،و همچنين اين قسمت از مغز در افراد مبتلا به افسردگي و مبتلايان به اختلالات دوقطبي، يعني دو نوع از اختلالات عاطفي بزرگ تر است.

ساير شرايط پزشكي.5

افرادي كه درد مزمن يا اضطراب وبي خوابي و بيش فعالي دارند بيشتر درمعرض افسردگي قرار دارند.

 

مواد مخدر.6

اعتياد باعث بوجود آمدن افسردگي در افراد ميشود و آن را افزايش ميدهد.

 

فعاليت بيش از حد در فيس بوك.7

كساني كه بيشاز حد در فضاي مجازي به سر ميبرند دچار افسردگي ميشوند. كساني هم كه معتاد به اينترنت هستند بيشتر دنياي مجازي را قبول دارند و از دنياي انساني خوششان نمي آيد كه نام آن افسردگي فيس بوكي ميباشد.

طبق تحقيقات انجام شده؛حدود ? درصد از افراد بين ?? تا ?? سال،كه بيشتر زمان خود را در اينترنت به سر ميبرند در معرض افسردگي قرار دارند.

 

تمام شدن هرچيزي يا برنامه تلويزيوني يا فيلم.8

برخي از افراد با تمام شدن يك فيلم نيز دچار افسردگي ميشوند مانند؛ فيلم آواتار كه وقتي تمام شد بيشتر طرفدارانش افسردگي گرفتند و حتي برخي فكر خودكشي داشتند،چون دنياي ساختگي فيلم واقعي نبوده است.

 

دود كردن سيگار.9

افرادي كه افسردگي دارند بيشتر به سيگار روي مي آورند پس سيگار يكي از عوامل افسردگي ميباشد. نيكوتين بر فعاليت انتقال ‌دهنده‌ هاي عصبي در مغز اثر مي‌گذارد و باعث بالا رفتن سطح دوپامين و سروتونين مي‌شود.

 

بيماري تيروئيد.10

غده تيروئيد اگر نتواند به اندازه كافي هورمون تيروئيد توليد كند به آن كم كاري تيروئيد ميگويند كه افسردگي يكي از علائم آن ميباشد. اين هورمون چند كاره است اما يكي از مهمترين وظايف آن انتقال ‌دادن پيام هاي عصبي و تنظيم سطح سروتونين بدن است.

اگر علائم جديدي از افسردگي را در خود مشاهده مي‌كنيد؛ بخصوص اگر به سرماهم حساسيت داريدو همچنين  يبوست و خستگي داريد بهتر است عملكرد تيروئيد تان را بررسي كنيد.

 

اختلالات خواب.11

بديهي است كه كمبود خواب فرد را آسيب پذيرتر ميكند و فرد را دچارعلائم افسردگي ميكند.

در يك تحقيق كه در سال ???? انجام شد معلوم شده بود كه وقتي افراد شركت ‌كننده‌ تصويرهاي ناراحت‌ كننده را مشاهده كردند، باعث شد افراد فعاليت مغزي شان بيشتر شود و بي خواب بشوند.و درست مانند افراد افسرده عمل كنند. اگر به اندازه لازم نخوابيد مغز خوب كار نميكند و زمان كافي براي ترميم دوباره سلول هاي مغزي نخواهد داشت وافسردگي درفرد بوجود مي آيد.

 

هواي گرم تابستان.12

اختلال عاطفي و افسردگي  بيشتر درزمستان رخ ميدهد ولي برخي از افراد نيز درتابستان دچار افسردگي ميشوند.

افسردگي تابستان زماني اتفاق مي‌افتد كه بدن فرد ديرتر بافصل جديد هماهنگ ميشود و درآن تاخير مي افتد؛ اين ممكن است به‌ خاطر عدم توازن در شيمي مغز و هورمون ملاتونين باشد.

 

محل زندگي.13

زندگي روستايي و شهري هركدام مزاياي خود رادارند ولي تحقيقات نشان ميدهند كه افرادي كه ساكن شهر هستند ?? درصد بيشتر از روستاييان دچار افسردگي ميشوند زيرا شهرنشينان در بخشي از مغز كه اضطراب را تنظيم و تعديل مي‌كند فعاليت بيشتري دارند. و هرچقدر مقدار استرس و اضطراب هابيشتر باشد فرد دچار اختلالات رواني هم ميشود.

 

روانشناسان و متخصصان مركز مشاوره گپچه در خدمت شما هستند تا در هر كجا كه هستيد، ياري‌تان كنند.

 

منبع: گپچه

 

لباس نامزدي پوشيده

۱۲ بازديد

لباس نامزدي پوشيده

بسياري از خانواده‌ها قبل از مراسم عقد يك مراسم نامزدي براي عروس و داماد برگزار مي‌كنند.

 

در اين مراسم عروس لباس سپيد عروسي بر تن نمي‌كند و به جاي آن از يك لباس نامزدي استفاده مي‌كند. اكثر مراسم‌هاي نامزدي به صورت مختلط برگزار مي‌شوند و آقايان به همراه خانم‌ها در يك سالن حضور دارند. به همين علت عروس خانم‌ها معمولا ترجيح مي‌دهند از يك لباس نامزدي پوشيده استفاده كنند. در اين بخش از پپت ماركت نكاتي را در مورد لباس نامزدي بيان مي كنيم.

به دليل اينكه مراسم‌هاي نامزدي اغلب در منزل برگزار مي‌شوند پوشيدن لباس‌هايي با دامن‌هاي پفي و شبيه لباس عروس توصيه نمي‌شود چرا كه اين لباس­ها در يك محيط كوچك جلوه­ي زيبايي نخواهد داشت.

در زمان خريد آنلاين لباس ‌نامزدي توجه كنيد جنس پارچه‌ي آن لطيف و با كيفيت باشد چرا كه در زيبا جلوه كردن لباس تاثير فراواني دارد. البته اگر لباس نامزدي شما پوشيده است مي­توانيد از لباسي با پارچه­هاي درخشان مثل لمه يا پارچه­هاي زربافت انتخاب كنيد تا از يكنواخت بودن استايل شما جلوگيري كند.

rfdi_q4.jpg

در طراحي لباس‌هاي نامزدي پوشيده معمولا از ظريف‌كاري زيادي استفاده مي‌كنند و با نگين و اكسسوري­هاي زيبا جلوه‌ي درخشان‌تري از لباس ارائه مي‌كنند.

يكي از طرح­هايي كه براي پوشيده كردن لباس نامزدي استفاده مي­شود استفاده از شنل در طراحي لباس است. با به كار بردن مدل شنل در دوخت لباس خود، شما مي­توانيد از قسمت شانه تا كمر لباس را بپوشانيد. بعضي از مدل­هاي شنل كلاه هم دارند كه با استفاده از كلاه مي­توانيد موهاي خود را نيز پوشيده نگه داريد.

از مدل­هاي ساده اما شيك و زيباي اين روزها براي لباس نامزدي پوشيده لباسي است كه بالاتنه­ي آن از گيپور و آستر دوخته شده و دامن آن معمولا از حرير يا ساتن تهيه مي­شود. اين لباس علاوه بر پوشيدگي بسيار جذاب جلوه مي­كند.

براي پوشيدگي يك لباس نامزدي در دوخت آن از آستين­هاي بلند استفاده مي­كنند. آستين­هاي كلوش زيبايي خاصي به لباس مي­بخشد و باعث مي­شود استايل شما رويايي­ جلوه كند.

آستين­هاي پفي نيز در طراحي اين لباس­ها به كار برده مي­شود كه در قسمت مچ تنگ مي­شود. معمولا جنس اين آستين­ها از تور يا حرير است و روي مچي آستين را با سنگ دوزي و گل دوزي تزئين مي­كنند.

اگر لباس نامزدي شما پوشيده نيست و دوست داريد لباستان پوشيده جلوه كند مي­توانيد از يك كت مجلسي متناسب با لباس خود استفاده كنيد. سعي كنيد كتي كه براي پوشيدن بر روي لباس نامزدي خود استفاده مي­كنيد با رنگ و جنس لباستان ست باشد؛ مي­توانيد از سنگ­دوزي نيز براي تزئين لبه­هاي كت استفاده كنيد.

رنگ‌هايي كه براي لباس‌هاي جذاب استفاده مي‌شود معمولا رنگ‌هاي روشن و مليحي هستند مثل رنگ‌هاي صدفي، نباتي، صورتي روشن و ياسي. سبك آرايش عروس نيز در اين مراسم بايد مليح و ساده باشد تا هم‌چنان حالت دخترانه‌ي خود را حفظ كند. سعي كنيد از اكسسوري­هاي پر زرق و برق در اين مراسم استفاده نكنيد.

براي تكميل كردن خريد لباس مجلسي خود بهتر است براي پوشاندن موهاي خود به جاي استفاده از شال يا روسري از توربان استفاده كنيد. توربان­ها در مدل­هاي مختلف و با پارچه­هاي متفاوتي دوخته مي­شوند كه بايد آن را با رنگ و طرح لباس خود ست كنيد. امروزه استفاده از توربان­ها در بين دختران جوان محبوب است و براي پوشاندن موها بسيار زيباتر از روسري­هاي معمول است.

ISO 9001: 2015 - دستگاه‌هاي مديريت كيفيت چيست؟

۱۷ بازديد

 

ISO 9001 به‌عنوان استاندارد بين‌المللي تعريف مي‌شود كه الزامات سيستم مديريت كيفيت (QMS) را مشخص مي‌كند. سازمان‌ها براي نشان دادن توانايي ارائه مداوم محصولات و خدمات متناسب با نيازهاي نظارتي مشتري و نظارتي ، از اين استاندارد استفاده مي‌كنند. اين استاندارد محبوب‌ترين استاندارد در سري ISO 9000 و تنها استاندارد اين سري است كه سازمان‌ها مي‌توانند گواهي دهند.

 

ISO 9001 براي اولين بار در سال 1987 توسط سازمان بين‌المللي استاندارد سازي (ISO) منتشر شد كه يك آژانس بين‌المللي متشكل از نهادهاي استاندارد ملي در بيش از 160 كشور است. نسخه فعلي ISO 9001 در سپتامبر 2015 منتشر شد.

چه كسي بايد از ويرايش ISO 9001: 2015 استفاده كند؟

ISO 9001: 2015 براي هر سازماني اعمال مي‌شود ، صرف نظر از اندازه و صنعت. بيش از 1 ميليون سازمان از بيش از 160 كشور جهان الزامات استاندارد ISO 9001 را بر روي دستگاه‌هاي مديريت كيفيت خود اجرا كرده‌اند.

 

سازمان‌ها از هر نوع و اندازه‌اي دريافتند كه استفاده از استاندارد ISO 9001 به آن‌ها كمك مي‌كند:

 

سازمان عمليات

بهره وري فرآيند را بهبود ببخشيد

پيشرفت مداوم

به كليه سازمانهاي استفاده كننده از ايزو 9001 توصيه مي‌شود كه در اسرع وقت به استاندارد ايزو 9001: 2015 بروند. اين نه تنها شامل سازمانهاي داراي گواهينامه ISO 9001: 2008 ، بلكه همچنين سازمانهايي است كه در آموزش يا اعتباربخشي به ديگران شركت مي‌كنند.

 

از 14 سپتامبر 2018 ، سازمان‌هايي كه در حال حاضر در ISO 9001: 2008 ثبت نام كرده‌اند ، بايد به استاندارد 2015 تبديل شوند.

 

راهنماي انتقال از ISO 9001: 2008 به ISO 9001: 2015 را مي‌توانيد از انجمن بين‌المللي اعتبار سنجي (IAF) بارگيري كنيد.

ISO 9001: 2015 چه مباحثي را پوشش مي‌دهد؟

ايزو 9001 بر اساس متد برنامه انجام كار بررسي مي‌كند و رويكردي فرآيند مدار را براي مستند سازي و بررسي ساختار ، مسئوليت‌ها و رويه‌هاي لازم براي دستيابي به مديريت كيفيت موثر در يك سازمان فراهم مي‌كند. بخشهاي مشخص شده استاندارد شامل بسياري از موضوعات مانند موارد زير است:

 

الزامات سيستم مديريت كيفيت ، شامل اطلاعات مستند ، برنامه ريزي و تعريف تعاملات فرآيندي

مسئوليت‌هاي مديريتي

مديريت منابع ، ازجمله منابع انساني و محيط كار سازمان

تحقق محصول ، شامل مراحل طراحي تا تحويل

اندازه گيري ، تجزيه و تحليل و بهبود سيستم مديريت كيفيت از طريق فعاليت‌هايي مانند حسابرسي داخلي ، اقدامات اصلاحي و پيشگيرانه

هدف از تغييرات ايجاد شده در بازنگري ايزو 9001 2015 اطمينان از تطابق ايزو 9001 با محيطهاي در حال تغيير سازمان‌ها است. برخي از عمده‌ترين به روزرساني ها در ISO 9001: 2015 شامل موارد زير است:

 

معرفي اصطلاحات جديد

برخي از اطلاعات را تغيير ساختار دهيد

تأكيد بر تفكر مبتني بر ريسك براي تقويت كاربرد رويكرد فرآيند

بهبود خدمات برنامه

افزايش الزامات رانندگي

هفت اصل استاندارد ISO 9001: 2015

هفت اصل استاندارد ISO 9001: 2015

 

چگونه مي‌توانم با ISO 9001: 2015 شروع كنم؟

چه شما در حال شروع سفر ISO 9001 خود باشيد و چه به سمت بازنگري سال 2015 برويد ، اولين قدم شما خريد نسخه‌اي از ISO 9001: 2015 است.

 

از 14 سپتامبر 2018 ، سازمان‌هايي كه در حال حاضر در ISO 9001: 2008 ثبت نام كرده‌اند ، بايد به استاندارد 2015 تبديل شوند.

 

نسخه‌هاي قبلي ISO 9001

ISO 9001 كه در اصل در سال 1987 منتشر شد ، در 1994 ، 2000 و دوباره در سال 2008 مورد بازنگري قرار گرفت. آخرين بازبيني در سپتامبر 2015 منتشر شد.

 

ISO 9001: 1994 علاوه بر ارائه توضيحات ديگر ، تغييراتي را براي بهبود كنترل بر نياز و طراحي و توسعه ايجاد كرده است. سري 1994 همچنين نقش ISO 9002 و 9003 را اندكي اصلاح كرد.

در اصلاحيه ISO 9001: 2008 تلاش شده تا موارد مطرح شده در هنگام اجراي ISO 9001: 2000 روشن شود.

برنامه ISO 9001 را تنظيم كنيد

برنامه ISO 9001 را تنظيم كنيد

 

ايزو 9001 چه مزايايي دارد؟

 

ايزو 9001 به سازمانها كمك مي‌كند تا اطمينان حاصل كنند كه مشتريانشان محصولات و خدمات باكيفيت بالا را به‌طور مداوم دريافت مي‌كنند ، كه به‌نوبه خود مزاياي زيادي ازجمله رضايت مشتري ، مديريت و كاركنان را به همراه دارد.

 

ازآنجاكه ISO 9001 الزامات لازم براي يك سيستم مديريت كيفيت موثر را تعريف مي‌كند ، سازمان‌ها دريافتند كه استفاده از استاندارد به آن‌ها كمك مي‌كند:

 

سازمان سيستم مديريت كيفيت

ايجاد رضايت مشتري ، مديريت و كارمند

به‌طور مداوم عمليات خود را بهبود مي‌بخشد

پس انداز هزينه‌ها

در نوادا ، منطقه مدرسه كلارك از ايزو 9001 براي پس انداز 174 ميليون دلار در طول 10 سال در هزينه‌هاي واقعي استفاده كرد و از هزينه آن جلوگيري كرد. بيش از 3000 كارمند مطابق با استانداردها آموزش ديده‌اند كه سه عنصر اساسي براي موفقيت سيستم را امكان پذير مي‌كند: آموزش ، برقراري ارتباط ، احترام و شايستگي.

 

گواهينامه ISO 9001

ISO 9001 تنها استاندارد سري ISO 9000 است كه سازمان‌ها مي‌توانند به آن اعتماد كنند. گواهينامه ISO 9001: 2015 به اين معني است كه سازمان ثابت كرده است:

 

از دستورالعمل‌هاي استاندارد ISO 9001 پيروي مي‌كند

اين نيازهاي خاص خود را دارد

نيازهاي مشتري ، الزامات قانوني و نظارتي را برآورده مي‌كند

او اسناد را نگه مي‌دارد

صدور گواهينامه مطابق با ISO 9001 با نشان دادن اينكه مشتريان محصولات و خدمات آن انتظارات را برآورده مي‌كنند ، مي‌تواند اعتبار يك سازمان را افزايش دهد. در برخي موارد يا در برخي صنايع ، صدور گواهينامه لازم است يا به‌طور قانوني لازم است. روند صدور گواهينامه شامل پياده سازي الزامات ISO 9001: 2015 و سپس تكميل يك مميزي ثبت نامي موفقيت آميز است كه تأييد مي‌كند سازمان اين شرايط را برآورده مي‌كند.

 

سازمان‌ها هنگام آماده سازي براي صدور گواهينامه سيستم مديريت كيفيت ISO 9001 بايد موارد زير را در نظر بگيرند:

 

هزينه‌هاي ثبت براي مميزي‌هاي ثبت نام ، نظارت و صدور گواهينامه مطابق با ISO 9001

سطح انطباق موجود با الزامات ISO 9001

ميزان منابعي كه شركت براي توسعه و اجرا به اين پروژه اختصاص خواهد داد

ميزان پشتيباني مورد نياز يك مشاور و هزينه‌هاي مربوطه

مقاله "هزينه چقدر است؟" را بخوانيد. براي چك ليست مي‌توانيد براي ارزيابي هزينه‌هاي گواهينامه ISO 9001 استفاده كنيد.