چگونه تصادفات جاده اي كاهش دهيم

۱۳ بازديد

چگونه تصادفات جاده اي كاهش دهيم

مهمترين عامل تأثيرگذار در ايجاد حوادث رانندگي و جاده اي كه در تحقيقات مختلف به آن پرداخته شده، عامل انساني است كه درصد بالايي از تصادفات به اين عامل بازمي گردد.
هر چند سهم عامل انساني از ديگر عوامل بيشتر است، اما تغيير اين عامل نسبت به تغييرات تكنولوژي در حوزه راه و وسيله نقليه، كند تر است.
از آنجا كه عامل انساني نيازمند آموزش، تغيير رفتار و فرهنگ سازي است، از همين رو، فرهنگ به سختي تغيير پيدا مي كند و امر فرهنگ سازي زمان بر است.
راهكارهاي اصلي كاهش تصادفات و مرگ و مير جاده اي را بر اساس سه عامل اصلي موثر در اين قضيه بررسي مي كنيم.

مشكلات مربوط به انسان
به نظر مي رسد بهترين راهكار براي كاهش تصادفات رانندگي در آينده، آموزش و فرهنگ سازي از همان دوران ابتدايي در مدرسه است چرا كه سن كودكي مناسبترين سن براي يادگيري است به طوري كه آموزش هاي داده شده در ذهن آنها نهادينه مي شود.
براي اينكه در آينده نسلي قانون مدار داشته باشيم، بايد از همان دوران ابتدايي يا حتي قبل از ابتدايي، دوره هاي آموزشي فرهنگ رانندگي و احترام به قوانين راهنمايي و رانندگي را در سطحي ابتدايي برگزار كنيم تا آنها هم با اين موضوع در زندگي آشنا شوند.
يكي ديگر از راهكارهاي انساني كه مي تواند در كاهش حوادث رانندگي تاثيرگذار باشد، سخت گيري در ارائه گواهينامه رانندگي است. علاوه بر اين ها هر فردي بايد شماره يك خودروبر مطمئن مثل خودروبر پارس را در اختيار داشته باشد تا در هنگام بروز مشكل سريع تر براي انتقالل خودرو دست به كار شود.

مشكلات مربوط با راه سازي
با توجه به اينكه ?? تا ?? درصد جاده هاي ايران كوهستاني مي باشند، سطوح جاده، كيفيت آسفالت و شيب عرضي جاده ها در بروز يا كاهش تصادفات و واژگوني خودروها موثر است پس نياز است مسئولان مربوطه به چنين مسائلي توجه داشته و با نقشه برداري صحيح در ساخت جاده ها، به ويژه جاده هاي كوهستاني، به كاهش تلفات رانندگي كمك كنند.
دو بانده كردن جاده ها و ايجاد آزاد راه هاي مورد نياز، نصب دوربين هاي نظارتي در آنها، آسفالت و خط كشي و روكش هاي مناسب روي جاده ها هم در كاهش تصادفات نقش بسيار مهمي دارد. با تنبيه و جريمه راهسازان سهل انگار، مي توان از تكرار اشتباهات و كم كاري هاي آنها جلوگيري كرد و در نتيجه شاهد جاده هايي با كيفيت بهتر و ايمني بيشترباشيم. شما بايد در هر مسافرتي كه مي رويد شماره يك خودروبر شبانه روزي در آن شهر را در اختيار داشته باشيد تا بتوانيد در صورت بروز حادثه سريعا دست به كار شويد.

مشكلات مربوط به وسيله نقليه
اين روزها اگر پاي صحبت شهروندان ايراني بنشينيم، آنها به شدت از كيفيت خودروهاي سواري توليد داخل، شاكي بوده و قطعا يكي از دلايل تصادفات جاده اي و مرگ عزيزانشان در سوانح رانندگي را به گردن پرايد و پژو و... مي اندازند.
اگرچه تصادفات جاده اي تلفات جاني و مالي ناشي از اين اتفاقات، در همه جاي دنيا به چشم مي آيد و همه نوع خودرويي هم در خطر سانحه قرار دارد، اما هرچه خودروها استانداردتر باشند، ضريب تصادف و تلفات پايين مي آيد.
ضروري است در كنار ايمني جاده ها، خودروسازان هم براي كاهش تصادفات و تلفات رانندگي، با بالابردن استاندارد خودروها، ايمني رانندگان را فراهم سازند.
گرفتن غرامت از خودروسازان در تصادفاتي كه خودرو در آن نقش اساسي دارد، مي تواند در ممانعت از تكرار ساخت خودروهاي معيوب و رفع نواقص آن تاثير زيادي داشته باشد.
به نظر مي رسد بايد در كنار توليد خودروهاي داخلي، فرهنگ صداقت و وجدان كاري هم وجود داشته باشد تا هر روز شاهد مرگ و مير ناشي از تصادفاتي كه خودروها بيشترين نقش را در آن دارند، نباشيم.
ايجاد شرايط رقابتي با خودروسازان جهاني در ميان توليد كنندگان داخلي هم براي ارتقا ايمني خودروها و به دنبال آن كاهش تلفات رانندگي راهگشا خواهد بود. براي سريع تر شدن كارهاي خود و اطمينان بيشتر هميشه در مسافرت ها شماره خودروبر آن منطقه را پيدا كنيد تا در صورت بروز مشكل وقت را هدر ندهيد. خودروبر پارس https://khodrobarpars.ir يكي از بهترين مراكز خودروبر در ايران است كه مي تواند حمل و نقل خودروها را برعهده بگيرد.

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.