معرفي انوع آرام بند درب و كاربرد هر يك از آن ها

۱۲ بازديد

معرفي انوع آرام بند درب و كاربرد هر يك از آن ها

آرام ‌بند، يكي از مهم‌ترين تجهيزات در انواع درب‌هاست. اين وسيله از بسته شدن ناگهاني درب جلوگيري كرده و آن را طي دو تا چند مرحله به ‌آرامي مي‌بندد. آرام‌بند علاوه بر اين‌كه از ايجاد سروصدا به علت بسته شدن ناگهاني درب جلوگيري مي‌كند، با چندمرحله‌اي بستن درب از ضربه به چارچوب و بدنه درب و تاب برداشتن لولاها نيز جلوگيري كرده و عمر مفيد درب را افزايش مي‌دهد. به علاوه در مواردي كه درب‌ها سنگين هستند مانند درب‌هاي ضد حريق؛ آرام‌بند مانند يك جك عمل كرده و به تسهيل درباز شدن درب كمك مي‌كند.

به طور كلي مي‌توان گفت كه آرام‌ بندها از چهار جهت قابل دسته‌بندي هستند: بر اساس سايز، شكل ظاهري، مكانيزم عمل و نحوه نصب. در ادامه به بررسي تمامي اين موارد مي‌پردازيم.
 

انواع آرام‌بند درب بر اساس سايز


يكي از موارد مهم كه در هنگام خريد بهترين آرام ‌بند درب، بايد به آن توجه كنيد وزن دربي است كه قرار است آرام ‌بند به آن متصل شود. آرام‌بندها بر اساس تحمل وزني به 7 سايز زير تقسيم مي‌شوند:


سايز 1  براي درهاي كمتر از 20 كيلوگرم

 

سايز 2 براي درهاي 20 تا 40 كيلوگرم

 

سايز 3 براي درهاي 40 تا 60 كيلوگرم

 

سايز 4 براي درهاي 60 تا 80 كيلوگرم

 

سايز 6 براي درهاي 100 تا 120 كيلوگرم

 

سايز 7 براي درهاي 120 كيلوگرم به بالا


حتماً در هنگام انتخاب آرام‌بند به و زن درب توجه كنيد. در صورتي كه شما از آرام ‌بند سبك براي درب سنگين استفاده كنيد ساز و كار آرام ‌بند به سرعت خراب شده و توانايي بستن درب را نخواهد داشت. در حالت برعكس اگر در درب سبك آرام‌ بند مخصوص درب‌هاي سنگين‌تر را متصل نماييد، درب هر بار با شدت بسيار زيادي بسته خواهد شد كه اين امر به لولا و چارچوب‌هاي آن آسيب شديدي وارد خواهد كرده و نهايتاً درب را خراب خواهد كرد.

a4_wu3y.jpg


 
انواع آرام‌بند به لحاظ شكل ظاهري


با توجه به كاربرد و نوع درب، آرام‌بندها در اشكال مختلفي توليد مي‌شوند. معروف ‌ترين انواع آرام‌بند درب عبارت‌اند از:


 
آرام بند ميله‌اي


آرام ‌بند ميله‌اي، يكي از رايج ‌ترين انواع آرام ‌بندها است. اين مدل از دو قطعه اصلي تشكيل شده كه به وسيله يك بازو به يكديگر متصل هستند. قطعه بزرگ‌تر به چارچوب و قطعه كوچك به درب متصل شده و بر اساس مدل امكان بسته درب در دو الي چند مرحله را دارد. آرام‌ بند ميله‌اي براي انواع درب‌هاي ورودي ساختمان، درب‌هاي ضد حريق و درب‌هاي داخلي مناسب هستند. علاوه بر اين، از آرام‌ بندهاي بازويي گاهاً به ‌عنوان جك در تخت‌هاي بازشو، درب باكس‌ها و درب‌هاي افقي استفاده مي‌شود. اين جك‌ها از بسته شدن ناگهاني درب به علت جاذبه جلوگيري مي‌كنند و يا حتي مي‌توانند درب را در زاويه خاصي باز نگه ‌دارند.

 


آرام‌بند درب لولايي


آرام‌ بند لولايي، نسل جديدي از آرام‌ بندهاست كه با استقبال خوبي نيز مواجه شده است. اين مدل برخلاف آرام‌ بندهاي قديمي در پشت درب و بين دو لولا بسته شده و كار باز و بسته كردن درب را انجام مي‌دهند. مزيت اصلي آرام‌بند لولايي، مخفي شدن آن در پشت درب است. اين مخفي بودن، هم ظاهر كار را زيباتر نگه مي‌دارد و هم خطر آسيب در هنگام جابه‌جايي وسايل و برخورد به آرام ‌بند بالاي درب را ندارد. نصب اين مدل نيز بسيار راحت بوده و قابليت تحمل وزن تا 160 كيلوگرم را دارد
 


انواع آرام ‌بند براساس مكانيزم عملكرد


آرام ‌بندها از لحاظ مكانيزم به دو دسته كنترلي و غيركنترلي تقسيم مي‌شوند. آرام‌بندهاي كنترلي در واقع آرام ‌بندهايي هستند كه سرعت آن‌ها از 10 تا 180 قابل تنظيم بوده و طي بازه‌هاي زماني مختلف بسته مي‌شوند. اين كنترل به باز شدن سريع و بسته شدن آرام و بدون صداي درب كمك مي‌كند. آرام‌ بندهاي كنترلي و غير كنترلي به سه دسته زير تقسيم مي‌شوند:
 

آرام ‌بند يك زمانه


آرام‌بندهاي يك زمانه از قديمي‌ترين و ساده‌ترين نوع هستند. اين مدل‌ها تنها براي باز و بسته شدن آرام درب استفاده مي‌شوند و امكان توقف و تنظيم آن‌ها وجود ندارد.
 

آرام ‌بند دو زمانه


در اين مدل، سرعت باز و بسته شدن آرام‌ بند قابل تنظيم است و درب طي دو مرحله بسته مي‌شود. به اين صورت كه با باز شدن درب، ابتدا يك توقف كوتاه كرده و سپس شروع به بسته شدن مي‌كند، مجدداً با رسيدن به زاويه 30 درجه يك مكث ديگر داشته و درب نهايتاً با سرعتي بيشتر (كه قابل تنظيم است) بسته مي‌شود.
 

آرام بند سه زمانه


طراحي اصلي آرام بند درب سه زمانه درست مانند مدل دو زمانه بوده با اين تفاوت كه براي استفاده در درب‌هاي با قفل برقي مناسب است. مكانيزم قفل برقي به اين صورت است كه براي بسته شدن نهايي نياز به يك فشار نسبتاً زياد در هنگام نزديك شدن درب به قفل دارند. آرام ‌بندهاي سه زمانه، با رسيدن به اين درجه يك فشار نهايي به درب وارد مي‌كنند تا درب به‌ خوبي و بدون سروصداي زياد بسته شود.
 

آرام‌ بند اتوماتيك و نيمه اتوماتيك


در طراحي و ساخت اين نمونه از آرام‌بندها از انرژي الكتريكي براي باز و بسته كردن درب بهره گرفته شده است. تنظيم سرعت نيز بر اساس سنسورهايي كه روي در قرار مي‌گيرد انجام مي‌پذيرد. كاربرد اصلي آرام ‌بندهاي اتوماتيك در درب آسانسورهاست. با اين ‌وجود آرام‌ بندهاي اتوماتيك قابليت نصب بر روي انواع درب‌ها را داشته و حتي امكان ورود انتخابي با كارت يا اثر انگشت را نيز دارند.

 

 


انواع آرام ‌بند به لحاظ محل نصب


از نظر نوع و محل نصب، آرام ‌بندها به دودسته كلي آشكار و پنهان يا توكار تقسيم مي‌شوند.


آرام‌ بند آشكار


اين مدل كه رايج‌ترين نوع آرام‌ بند است شامل انواع آرام ‌بندهاي بازويي و كشويي است. اين آرام‌ بندها در بالا يا پايين درب نصب شده و كار باز و بسته كردن را انجام مي‌دهند. معمولاً به علت دوام بيشتر‌، نصب آسان‌تر و در دسترس بودن، بيشتر مورد استفاده قرار مي‌گيرند.


آرام‌ بند توكار يا پنهان


در مكان‌هايي كه زيبايي، مشخص نبودن آرام ‌بند و مخفي بودن آن اهميت دارد از آرام‌ بندهاي پنهان استفاده مي‌شود. آرام ‌بندهاي پنهان در مدل‌‌هاي مختلفي وجود دارند:


  • لولا آرام بند - درباره اين مدل قبلاً صحبت شد. لولاهاي آرام‌بند به پشت درب بين دو لولاي اصلي متصل شده و كار بستن درب را انجام مي‌دهند. حالت‌هاي چندزمانه ندارند و براي درب‌هاي يك لنگه و دولگنه مناسب‌اند.

 

  • كف‌پوش آرام بند - اين مدل بر روي زمين بسته مي‌شود. از اين محصول در درب‌هاي شيشه‌اي مغازه‌ها و ادارات براي جلوگيري از شكستن درب‌ها در هنگام باز و بسته كردن استفاده مي‌شود.

 

  • آرام‌بند در فريم و لنگه در - اين آرام‌بندها در لولاي بالاي درب و بين درب و فريم تعبيه شده و كاملاً توكار و پنهان هستند.

منبع :  جام جم آنلاين

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.